Rallycross – bilsport i vekst

RallycrosRallycross er på ingen måte noen ny sport, men den har liksom fått en ny vår de siste årene. Den er i sterk vekst, og stadig flere får øynene opp for denne sporten som i fremtiden kanskje kan måle seg med Formel 1, NASCAR, og WRC Rally i popularitet.

Rallycross er en spesiell bilsport fordi løpene er veldig korte, man kan nesten kalle det en slags sprint. Man kjører på baner som bare har delvis fast dekke, med variasjoner mellom asfalt, grus, og sand i ulike deler av banedekket. Bilene som brukes er i utgangspunktet serieproduserte, men de er selvfølgelig sterkt modifiserte, for å gi høyere ytelser og tåle store påkjenninger over tid. Det er først og fremst i de nordiske landene, og noen andre europeiske land sporten har slått i gjennom så langt.

I rallycross kjører man fire innledende omganger som kvalifiserer vinnerne til en finale. De første heatene har opp til fem biler, som starter side ved side og kjører fire runder på den forholdsvis korte banen. Én av de uvanlige trekkene ved rallycross er at én av rundene alltid kjøres i en alternativ versjon av banen, som gjør det ekstra krevende for førerne. Det er omgangstidene som bestemmer hvem som får beste startspor i finalen. Finalene går av stabelen med seks biler som kjører seks runder, også her med én runde i et alternativt spor.

Hvordan omgangene gjennomføres og hva som er reglene for kvalifisering varierer litt i forskjellige mesterskap. I VM er det slik at alle omgangene teller, og man får poeng for beste tid, nest beste tid, osv. Her arrangeres det også semifinaler for de 12 beste førerne, hvor de tre beste fra hvert heat går videre til finalen. I NM er det slik at bare tre av fire omganger teller. Poengberegningen er også litt annerledes.