WRC – Verdenskøppen i rally

World Cup rallyWRC, eller VM i rally som det gjerne kalles på norsk, er konkurranser i rallykjøring med bil som arrangeres av FIA. VM foregår gjennom en lang sesong og minner dermed om det man ellers kaller Verdenscup heller enn et enkeltarrangement. I WRC er det faktisk to separate mesterskap, ett for førerne og ett for fabrikantene. Det samme poengsystemet legges likevel til grunn i begge. Per i dag består VM av 13 forskjellige løp som alle pågår over tre dager. Disse løpene arrangeres i varierte løyper og nødvendigvis under varierende forhold, da dette i høyeste grad er en utendørsidrett. Dette skiller rally fra mange andre former for racing, og gjør det på en måte mer virkelighetsnært i den forstand at ligger nærmere opp mot vanlig kjøring på vei. For hvert løp er det vanligvis rundt 20 etapper der man kjører mot klokken på lukket vei.

Forløperne til WRC var ulike løp som tidligere hadde inngått i konkurranser, som blant andre International Championship for Manufacturers og EM i rally. De første VM-løpene gikk av stabelen i 1973, så det er en lang historie det her dreier seg om. Bilene som brukes i slike rally er forholdsvis små og motorene har kun et slagvolum på 1,6 liter. Ytelsene forbedres selvfølgelig voldsomt i forhold til alminnelige fabrikkbiler, med spesielle turboer, girkasser, firehjulstrekk, osv. En rallybil som er med i WRC er så påkostet at det visstnok skal være biler til en verdi av rundt 10 millioner kroner.

Det er også “lavere divisjoner” i WRC, som heter WRC 2 og WRC 3. I tillegg kommer Junior WRC for de yngste kjørerne. Reglene i disse konkurransene er til dels noe annerledes, men de er selvfølgelig først og fremst en arena for lovende kjørere som håper å ta steget helt opp i eliten og utfordre de aller beste.